Sälja mest eller tjäna mest?

När ett företag lägger sin marknadsstrategi så är priset en parameter att ta ställning till. Är man billigast eller dyrast? Hur mycket planerar man att sälja? Lokalt eller regionalt? Att hitta en bra balans mellan dessa olika parametrar är inte det lättaste.

Det visar sig tydligt när man läser förhållandet mellan vem som säljer mest och vem som tjänar mest på sina mobiltelefoner.

Android-mobiler säljer mest – men tjänar inget
De flesta mobiler som säljs kör Android, men det är Apple som gör de största vinsterna.

Läs hela artikeln.

Vikten av att ladda batterierna

Idag blir det lite repetition av vad jag skrivit tidigare under #blogg100. Att avsätta en dag i veckan där man varvar ner och tar det lite lugnare.

Jag brukar gilla att inte planera denna dagen alls utan ta den lite som det kommer. Är det vackert väder så kan det vara skönt att ta en promenad och/eller fika.

Vad brukar du göra för att koppla av?

Bygga en stabil grund

Idag så har jag varit ute och snickrat på friggeboden vilket ger mig tid att tänka och reflektera. Det är viktigt att börja med en stabil grund innan stommen sätts på plats, precis så är det för företag också. Att ha en genomarbetat affärsidé och en klart vision är grunden för varje företag och organisation.

När det flyter på och allt fungerar är det inte mycket att fundera på. Hamnar man däremot i problem eller motgångar så är det viktigt att vila på en stabil grund. Med en stabil grund kan man trotsa kraftiga vindar och när det blåser kallt. Då visar det sig också vilka ledare som tar ett stabilt tag om rodret och för företaget framåt trots motvinden. 

Har du några bra exempel på när ledare i företag har agerat positivt eller negativt i motgångar?

Tillbaka blick på Webcoast 2015

Idag så träffades vi och kolla på utvärderingar från Webcoast. Det är en väldigt uppmuntrande läsning att ta del av vad deltagarna tycker om ett event som man lagt mycket tid och kraft på för att det skall bli bra.

Vad är det då som är så bra med detta event. Som vi brukar säga så kan det inte beskrivas utan det måste upplevas på plats. När 200 personer träffas för att nätverka, dela med sig och ta del av andras erfarenheter och kunskaper, kan det bli annat en bra.

Men som med allt som är bra så går det alltid att göra bättre. Vad tycker du som har varit på Webcoast att vi kan förbättra? Något du saknar eller vill ha mer av.

Skicka en kommentar så skall jag ta med mig det i framtida arbeten.

Kan inte låta bli att kommentera

Snart släpps den, Apple watch.

Den stora snackisen under en lång tid är äntligen snart ute till försäljning till allmänheten och du bor i rätt land, dock ej Sverige. De ständiga frågorna är om den kommer att floppa och om den fyller ett behov?

Jag är rätt säker på att den inte kommer att floppa utan som så många andra produkter från Apple finns en stor grupp på kö för att köpa produkterna. I dessa grupper finns både de som tycker om produkterna, designen och så har vi alla wannabies.

Nästa stora fråga är om den kommer att fylla ett behov? Ja det gör den, men det är även ett behov som skapas av smarta marknadsförare. Dock så tycker jag att det verkar smidigt att kunna låsa upp bil, hus mm men även enkelt kunna se på meddelande och notiser när jag cyklar.

Jag är gärna en som hade haft denna produkt på min armled men frågan är om det kommer att bli den första generationen eller om jag väntar till 2:a generationen. Hade den haft ett SIM-kort i, hade jag ersatt telefonen med en gång. Kanske är detta något som är på gång.

http://www.di.se/artiklar/2015/4/8/proffsen-skeptiska-till-apple-watch/

Why do we fall?

Why do we fall? So we can learn to pick ourselves up.

Så låter ett av min favorituttryck från filmen Batman Begins. Ibland går inte allt som vi tänkt oss, ja ibland kan vi falla. Det viktiga är inte att vi har fallit utan vad vi gör sedan. Vi kan ligga kvar eller.. så kan vi resa oss igen och istället ta lärdom av varför vi föll. Detta är lika aktuellt för företag som för oss som individer.

Jag vill dock tillägga att det är bra att ha ett supportnät av familj och vänner som kan vara där och stötta oss i dessa motgångar och hjälpa oss upp. Har du någon eller några som du kan lita på i vått och torrt när du behöver? Är du ett sådant stöd för någon annan?

 

Integrera sociala medier på webbplatsen

Hur når man ut till fler potentiella kunder och ökar räckvidden på sitt varumärke. Svaret är att koppla sociala medier till din webbplats. Att få webbplatsen och de olika sociala media kanalerna att arbeta tillsammans, tillför att du kan förmedla färska, relevanta och enhetliga uppdateringar. Gör det enkelt för besökarna att gå från din webbplats till dina olika sociala medieplattformar. Använd gärna del och gilla knappar och uppmana dina användare att använda dem.

Har du inloggning på sidan så kan det vara bra att tillåta inloggning från de social plattformarna t.ex. Facebook. Det ger dig även möjlighet att senare skapa riktat innehåll och kampanjer.

How social proof can help your website

Visa innehåll som användarna själva har skapat som; bilder, kommentarer, video mm. Det skapar förtroende och uppmuntrar deras engagemang. Kom bara ihåg att håll det fortfarande enkelt och användarvänligt på webbsidan.

Har du några egna erfarenheter kring detta så får du gärna dela med dig.